עיר-לכולנו, דמוקרטיה וטקטיקת בחירות

כתב: דוד אלכסנדרסלוגן דב חנין

בכל עיר שבה אני מבקר אני נתקל בפרסום חוצות של המועמדים השונים המתחרים במסגרת הבחירות המקומיות אשר יתקימו בקרוב. הסלוגן המככב ברבים מהם הוא "להחזיר את השלטון/העיר לתושבים". כנראה שפוליטיקאים זיהו את הרצוון של אזרחים רבים בשיתופם בנעשה במסדרונות השלטון שלהם. ואכן אנו, בכל1, מרגישים לעיתים מחוזרים על ידי פוליטיקאים כאילו ואחרים אשר רוצים שנכתיר אותם כשקופים, משתפי ציבור ודמוקרטיים. מוזר כי מערכת הבחירות בתל-אביב, אל אף היות עיר הזו הכרך הגדול והחשוב כלכלית מכל שאר הערים במדינה, נראה מנומנם יחסית לשאר הערים. שלטי החוצות מעטים. אין כמעט שׂיח ציבורי בנושא. "מה, כן? יש בחירות?" שואלים רבים.

הנימנום לא נובע מהיות תל-אביב בועה. התל-אביבים דווקא ערים מאוד פוליטית ורבים מהם לוקחים חלק נכבד בארגונים חברתיים, פוליטיים ואחרים ביחס לתושבי ערים אחרות. הנימנום נובע מהחלטה מודעת של השולטים בעיריה כיום להביא לכך כי שיעור ההצבעה בעיר יהיה נמוך ככל האפשר. ואכן נמנום זה פועל לטובתם, שכן להם יש את הכספים והמנגנונים לזהות מבעוד מועד את כל אותם תומכי מפלגת העבודה, ההסתדרות הכללית ועוד ארגונים משתפי פעולה, ולהסיע אותם מבית האבות אל הקלפי. כוח זה אינו בנמצא למתחריהם של רון חולדאי, ראש העיר המכהן.

מבין כל אותן תנועות פוליטיות הרצות לרשויות מקומיות, עיר לכולנו ודב חנין העומד בראשה, הם היחידים אשר אכן עונים להגדרה של תנועה דמוקרטית. נפגשנו איתם כבר לפני מספר חודשים וביחד איתם יצרנו חוקה דמוקרטית. המצע והחוקה שלהם מכריחים את התנועה להתנהלות שקופה, דיון ציבורי על נושאים ורוטציות פנימיות של נושאי תפקידים. הייתי בכמה מן הפגישות והכנסים שלהם. כל פסיק עולה לדיון והצבעה של הפעילים, בין אם זה נקודות בחוקה או המצע עצמו. מתוך הדיונים הללו כבר נשאבתי כבר לפעילות בתנועה זו.

אך לעיר לכולנו יש מגרעה אחת גדולה: היא איננה נתמכת על ידי תעשׂינים ואנשי הון ולכן תקציבה מוגבל ביותר. נשאלת השאלה כיצד יכול ארגון עני שכזה להתחרות במיליונים הרבים של חולדאי ובעלי ההון שמאחוריו. התשובה נעוצה בפעילים של עיר לכולנו. עיר לכולנו הצליחה לאחד פעילים חברתיים ותנועות אזרחיות רבות תחת מטריה אחת. בסיעה זו ניתן למצאו אנשים בעלי מודעות פוליטית גבוהה ומסירות אין קץ, בעוד שתל-אביב-1 מסתמכת על שׂכירי חרב אשר נראה שלא באמת אכפת להם מי יזכה בסוף.

בעוד שרון חולדאי נסמך על כתבות עיתונאיות מין-סטרימיות, דב חנין ותנועתו נסמכים על פרסום ברשת האנטרנט. בלוגרים הם אילו אשר יצרו את הבאזז הראשוני, לאחר מכן פרסום ווירלי דרך רשתות חברתיות אשר מתעלות תעבורה אל אתר בית מודרני, מעוצב וברור. לאחרונה החלו גם סרטוני בחירות לעבור בצורה ווירלית מחבר לחבר. גם מחוץ לרשת יש פעילות עניפה: ניתן למצאו פעילים לובשי חולצות עיר-לכולנו בכל צומת מרכזי, בכל סופר ובכל קניון, מחלקים פליירים ומנהלים וויכוחים פוליטיים ערים עם העוברים ושבים. כאמור, כל הפעילות הזאת נעשת בהתנדבות על ידי אנשים בעלי מודעות פוליטית גבוהה ורצון עז להצליח. זהו כוחה של עיר-לכולנו. לאחרונה אף נרתמו ידוענים רבים לנושא דבר אשר מחזק מאוד את את עיר לכולנו והופכים אותה מקוריוז לאלטרנטיבה אמיתית.

מן הראוי שאתיחס למאמר שכתבתי לפני מספר חודשים אשר תמך אך הביעה ספקות לגבי עיר-לכולנו ודב חנין. בזמנו היה חשוב לי לשמוע מחנין כיצד הוא שוזר את המילה "דמוקרטיה" בנאומים שלו. ואכן הוא ענה לאתגר בצורה מיטבית. הייתי נוכח בכמה וכמה כנסים בהם דוב הצהיר במפורש שהמפתח לכל אותם דברים קטנים וגדולים אותם הוא ותנועתו שואפים לבצע, נמצא בהתנהלות הדמוקרטית של התנועה, העיריה והעיר. הוא חזר על כך בנאומים, בתקשורת ולאחרונה, בצורה קצת יותר תעמולתית, גם בסרטונים. מכל אלו עולה כי עיר-לכולנו שואפת לנהל את תל-אביב בצורה של שיתוף הציבור בהחלטות ובשקיפות. אני מקווה שהמציאות הפוליטית והחוקית תאפשר לעיר-לכולנו ולדב חנין לבצע מדיניות דמוקרטית שכזאת גם אחרי הבחירות.

 

מודעות פרסומת

9 מחשבות על “עיר-לכולנו, דמוקרטיה וטקטיקת בחירות

  1. א.ג. –

    ראשית, יש לברך על חדירה של עקרון מסויים של דמוקרטיא ישירה למערכת הנתנייתית. ישר כח!

    ביקרתי באתר הבית של "נתנייתים", ולא הצלחתי למצוא תקנון. כיון שחייב להיות כזה, אני ממליץ בחום לפרסם אותו. גם שקיפות היא דבר חשוב.

  2. א.ג. הגיב:

    iddb שלום
    לפי התשובה שלך אני מבין שהספקת לקרוא את התגובה שלי לפני שהסירו אותה אני באמת לא מבין מדוע היא הוסרה.
    האם הבלוג הזה הוא בלוג של גוף המתיימר להיות דמוקרטי??
    אז למה להשתמש בשיטות של סתימת פיות ???
    שלום ולא להתראות

  3. א.ג הגיב:

    בתגובות לטור זה חל בלבול. התגובה המצורפת למטה היא התגובה הראשונה, שהחלה את הדיון. היא נמחקה בטעות, ועתה היא משוחזרת כלשונה. עם הקוראות/ים, וביחוד עם המגיב/ה א.ג., הסליחה.

    *** *** *** *** *** *** ***

     הרבה מלל נשפך כאן על עיר לכולנו ודמוקרטיה ישירה, נראה לי שהמחבר כותב עצמו לדעת.
    אך בשקט בשקט יש בנתניה תנועה שרצה למועצת העיר בשם הנתנייתים הם מישמים בפועל את הדמוקרטיה הישירה ראו קישורית להודעה כפי שאני ראיתי אותה

    http://www.iwp.co.il/yeshira/yediot%20netanya%2031-10-08.htm

    התקשרתי לתנועת הנתנייתים והם הפנו אותי לאתר ההרשמה וההצבעה שלהם ממש דמוקרטיה ישירה

    http://www.netanyateam.iwp.co.il/

  4. אותו סגנון התבטאות מוכר מהפעמים הקודמות, והפעם עם פרסומת לנתנייתים.

    נדמה לי שהניסיון הארוך עם הלל קאופמן מראה שיותר משהו מעוניין בדמוקרטיה ישירה, הוא מעוניין להבטיח לעצמו תפקיד פוליטי.

  5. זכותו של כל אדם להגיב כאן. גם מר קאופמן ולחבריו! לא טוב לסתום פיות. אתה לא אוהם את האמור, תגיב במילים משלך.

    יתרה מכן, עלינו להחל לו בהצלחה בבחירות המוניציפליות והכלליות.

  6. א.ג. הגיב:

    למעשה החלטתי לא להגיב יותר בבלוג שסותם פיות, נכנסתי לבלוג רק כדי לראות אם תגובתי השנייה הוסרה אף היא.
    כותב עורך האתר שהתגובה נמחקה בטעות אז ידידים אין טעויות במחיקת תגובות, תגובות לא צריכות להמחק כלל. יחד עם זאת אני מזהה כאן ניצנים של חזרה בתשובה מי שהסיר החליט להחזיר וזה שווה משהו.

    לעניננו צודק דוד אלכסנדר זכותו של אדם להגיב גם אם הוא לא מקובל.

    שמי המלא הוא אהרון גוטמן ולא הלל קאופמן, אך כיוון שכל התגובות שלהלן מכוונות להלל קאופמן, החלטתי לבדוק את ערך בגוגל.
    הקשתי הלל קאופמן ומלבד כתבות שונות על דמוקרטיה, ודבר תורה על פרשות שבוע ראיתי את מפעלו הראשי של הלל והוא מפלגת האינטרנט הישירה באתר
    http://www.yeshira.iwp.co.il
    לדעתי יש לתת לו קרדית הרעיון יפה והתקנון הוגן. אגב בקשר להודעתו של טל ירון שההל קאופמן מחפש תפקיד אז ישנה באתר קישוריות לכתבה בעיתון שאומרת שהלל קאופמן ישמש בהתנדבות יועץ לענייני דמוקרטיה בתנועת הנתנייתים
    http://www.iwp.co.il/yeshira/hashavua%2019-09-08.htm
    לדעתי אני מזהה כאן קנאת סופרים אז חבל שתשמיצו לשוא

  7. אהרון גוטמן –
    כמה הבהרות:

    ראשית, אין לאתר עורך. כמה וכמה מאתנו מחזיקים בססמא, ומתחזקים את האתר בצותא.

    שנית, יש טעויות במחיקת תגובות. אפשר למחוק… בטעות. המחיקה היא הטעות. בקבוצת הדיון שלנו מיד קמה זעקה, הטעות אותרה, והתגובה שוחזרה תוך זמן קצר.

    שלישית, אנו למודים הודעות קנטרניות מאת הלל ו/או חבריו. התגובה שלך מזכירה להפליא את הסגנון, ועל כן הטעות.

    רביעית, התקנון של "המפלגה הישירה". עברתי עליו כרגע, וראיתי לשׂמחתי שהוא עבר שיפוצים חיוביים מאז קראתיו לאחרונה.
    לידיעתך, עד לפני זמן לא רב קבע סעיף 5.1 (או שמא היה זה 5.2?) שיו"ר המפלגה הראשון יהיה הלל קאופמן עצמו – ללא בחירות כלשהן.
    על רקע זה חל קרע בינו לבין הקבוצה המיוצגת בבלוג זה ובאתר כל1 – http://www.kol1.org . על רקע זה מגיעה גם בקורתו של טל ירון בתגובה למעלה, לגבי כוונותיו של מר קאופמן.

    חמישית, אני מצטרף לדוד ומאחל לנתנייתים הצלחה.

  8. אשמדאי הגיב:

    חלה עלינו חובה למחוק את תגובה 6 של אהרון גוטמן. היא מסוכנת למדי ועלולה להמיט חורבן. כל מי שנכנס לבלוג עלול להיכנס לאחד מהלינקים הללו ולהיוודע לרעיונותיו של מר קאופמן! מדובר ברעיונות מצוינים, טובים, נהדרים, שעברו שינויים רבים כדי להגיע לשלמות, אך הם אינם שלנו ועל כן אין להוות עזרה להפצתם. לא ניתן יד לפגיעה בשמנו הטוב.

  9. איתי הגיב:

    א) תוקפנות, השמצות והתפרצויות זעם, כמו שיש בתגובה שלך, הן ממש לא הסגנון שלנו. אנחנו תמיד מוכנים לדבר כשיש ביקורת עיניינית וכבר הסכמנו לפרסם בבלוג מאמר שדווקא תוקף את הדמוקרטיה הישירה. אתה מוזמן להעביר ביקורת, כולל על הצנזורה שהייתה, אבל רק במידה והיא עיניינית. על השתלחויות והתקפות מכוערות כמו שכתבת אנחנו ממש לא מתכוונים לענות.

    ב) לפני שמתחילים להשתלח באנשים, נהוג לבדוק קודם מה הם עשו. את הלל קאופמן אנחנו מכירים כבר, ולמעשה הפגישה הראשונה שלנו הייתה ביחד איתו, ואפילו בבית שלו. אתה מוזמן לחפש ב- myvote.org.il את הדף "פגישת דמוקרטיה ישירה 9.1.2008". חלק מהשינויים הרבים ברעיונות "המושלמים" שלו, כדבריך, נעשו על ידינו. סעיף 5.1 המקורי דיבר על כך שראש המפלגה יהיה "אבי הרעיון ומייסד המפלגה". דעתנו היא שראש מפלגת דמוקרטיה ישירה צריך להבחר בדמוקרטיה ישירה, ובכל מקרה התקנון צריך להיות מעוצב ע"י כלל חברי התנועה. כיוון שהלל הסכים לשנות את הסעיף רק אחרי מלחמה ממושכת מידי, נפרדו דרכינו.
    אם אני לא טועה, גם זה חלק מהדיון על התקנון צריך להופיע ב- myvote.org.il

    ג) הרעיון הבסיסי הוא בהחלט טוב וחלק מאיתנו אימץ אותו, בגרסה כזאת או אחרת. למרות זאת, הוא רחוק מלהיות מצוין, טוב, נהדר ומושלם, כדבריך. אבל זה כבר דיון נפרד, שלא קשור לפוסט.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s